2013. december 18., szerda

Filmélmény - A Hobbit - Smaug pusztasága



Szombaton voltunk ugye hármasban Zsófival megnézni az új Hobbit filmet, amit már mindhárman nagyon vártunk. A trailer nagyon ígéretesnek tűnt, mi pedig hamar bele is süppedtünk a film hangulatába.
Igazából mint vérbeli Tolkien-fan és Gyűrűk Ura rajongó ajnároznom kéne ezt a mozit, meg az első részét is, de már azt sem tudtam akkora lelkesedéssel fogadni. Persze most is vártam, izgultam, meg minden, de ahogy egyre többet és többet láttam a filmből úgy párolgott el belőlem a rajongás és a helyét átvette az a bizonyos érzés, mikor egy kellemesen középszerű mozit néz az ember. És nem, mielőtt mindenki félreértené, a Hobbit nem rossz film, csak szimplán nem volt meg a wow-faktor. Nem tudott úgy magába szippantani, nem volt meg a varázslat, mint a Gyűrűk Uránál. Persze az egy teljesen más sztori, a Hobbit inkább felvezető, de mivel a Gyűrűk Urával valami hatalmasat alkottak, azt nehéz lesz már túlszárnyalni, én pedig akaratlanul is ezt a hangulatot, ezt az izgatottságot várom a Hobbittól is, amit sajnos nem kapok meg. Természetesen a mozi nagyon látványos és nagyon szép, és nagyon átjön Tolkien világa, ahogy eddig is, de valamiért úgy érzem, hogy Jackson bácsi csak a sokadik bőrt akarta lehúzni erről a világról, ami jó alapanyagot ad neki a filmkészítéshez. Gyakorlata van hozzá bőven, akkor meg miért ne? Hát azért ne, mert már nem tudja hozni azt az élményt, mint a Gyűrűk Ura. Nem tehetek róla, nekem az a mérce, és ahhoz képest a Hobbit jóval gyengébben muzsikál. Ettől függetlenül tetszett a film, mert a történetet hűen meséli el, nagyon látványos és az a 3 óra megint simán elröppent, tehát nem szenvedtem végig, de sajnos nagyon érzem az izzadtságszagot a film nézése közben. Sok dolgot nem értettem, pl. hogy minek kellett a filmbe random módon tündés jeleneteket pakolni? A hobbit második része alapjáraton dialógusokra épül. Rengeteg benne a párbeszéd, a leírás, az adat, az információ, a sok elbeszélés. Aztán csak hogy kicsit felrázzák az embert gyorsan kapunk egy digitalizálással visszafiatalított, pökhendi Legolast, aki végig balettozza a csatajeleneteket (amit egyébként kib...ottul jól csinál, a harci jelenetei fenomenálisan vannak megkoreografálva), meg egy Tauriel nevű erdei tündét, aki nekem nagyon szimpi volt és nagyon tetszett, de hogy minek kellett bele az a szerelmi szál Kili-vel, én nem értem. Persze Kili jó vágású törpe, főleg ha nála van a fejszéje, na de hogy egy tünde meg egy törp így összemelegedjen? Olyan érzésem volt, mintha kellett volna egy kis töltelék a filmbe, hogy meg legyen a 3 órás játékidő. Ja, és nagy szívfájdalmam volt Legolas beképzeltsége. Azért látszik, hogy apuci kicsi fia, Thandruilt egyébként legszívesebben pofán rúgtam volna egy acélbetétessel, nála undorítóbb alakot elképzelni sem tudnék. Legolas meg akkortájt erősen apuci hatása alatt állt. Mikor találkozott Glóinnal és meglátta a zsebében a felesége, meg Gimli festményét (ahol még pici volt), torzszülötteknek definiálta őket, szegény Glóin meg olyan szomorúan állt ott és magyarázta, hogy de hát ők a családja, meg az ő kisfia :((( Rosszul esett az a rész nagyon :( Bilbó meg hát, olyan, mint Frodó - mintha ott sem lenne. Abszolút nem ő a film főszereplője. A tavi emberek detto elhanyagolhatóak.
Viszont akkor említsünk még néhány pozitívumot, mert azért voltak abból is. Smaug eszméleten jól el lett találva!! Én mondjuk rendre fonetikusan Smaugnak mondom és nem Szmógnak, mert szerintem úgy hülyén hangzik, de a lényeg az, hogy óriásgyíkunk viszi a prímet rendesen. Tetszett a hordóval menekülős rész is, nagyon ötletes volt, és tetszettek benne a poénok is. Bombur kifejezetten remekül domborított, pláne amekkora darab :D Voltak jó jelenetei :)
Összességében ez egy jó film, de nekem sajnos nem hozta a várt hatást. Én érezhetően semmilyen hangulatban jöttem ki a teremből, Zsófi imádta, Viktornak is tetszett, velem meg az a baj, hogy maximalista vagyok és többet vártam volna ettől a filmtől. A 3D indokolatlan, senki ne költsön ezért pluszban, mert néhány döngicsélő méhecskéért, akik az arcod felé zümmögnek igazán nem érdemes több száz forinttal többet kiadni a jegyért. Fanatikusok egyébként szerintem amúgy is imádni fogják, én sajnos kritikus vagyok, és amellett, hogy jó kis filmnek tartom, örültem volna, ha nagyobb nyomot hagy bennem. Szerintem a törpök több szerepet is kaphattak volna és nem a tündékkel kellett volna eladni ezt a filmet. Én szeretem őket, meg minden, de a Hobbit a törpökről szól, és pont ők voltak háttérbe szorítva. Ez Jackson bácsi hibája, aki remélhetőleg a Hobbitok után nem tervezi megfilmesíteni a Szilmarillokat, mert akkor eret vágok (aki olvasta az tudja, hogy olyan, mint egy történelmi lexikon, szóval abból filmet csinálni, háááát....). Na jó, említsük meg azt is, hogy csak úgy, mint a tesóknál, úgy a filmeknél sem könnyű középsőnek lenni. Se eleje, se vége, általában tényleg töltelék (bár a gyűrűk urában pont a másodikat imádtam a legjobban, Helm-szurdok rulez), és nagyon hálátlan dolog az elkészítése is. Én érzem, hogy Jackson bácsi próbálkozott, és amit lehetett, azt kihozta belőle. Én még mindig azon a véleményen vagyok, hogy ha egy film lett volna belőle, akkor egy izgis, szuper mesét kaphattunk volna. Kár, hogy 3 részre vágták, mert így nagyon terjengős, de mindenképpen megéri azt a 3 órát, amit rááldozunk. Meg fogom még nézni, az biztos, és lehet később félre tudom tenni a hülye kritikus hajlamomat és elkezdem majd élvezni is önmagáért a mozit, de egyelőre ez a véleményem. Nektek bátran ajánlom, mert azért ez tényleg jó kis mozi, de ha hozzám hasonlóan nagy elvárásokkal indultok mozizni, akkor inkább vegyetek ebből vissza, mert úgy jobban lehet értékelni ezt a filmet.

8 megjegyzés:

  1. Az ismerőse
    Az ismerőseim akik olvasták a könyvet is eléggé lehúzták, és látom te se rajongsz érte. Most már kíváncsi vagyok: D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rajongó nem lettem, de azért tetszett :) Másoknak is ajánlom, mert jó kis mozi, csak én többet vártam volna tőle.

      Törlés
  2. Nekem valahogy ez a kihozunk egy x részes filmet aztán csináljunk még utána egy első részt, a kezdet kezdetén.. nem jön be. A filmnek meg van a menete, a sorrendje, ne utoljára csinálják meg az első részt.... :/
    Az első részét sem láttam még a Hobbitnak, de otthon lehet rápillantok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdemes megnézni, mert azért tényleg szép és vannak benne jó részek, de számomra sajnos nem lesz olyan, hogy újra és újra meg tudom majd nézni.

      Törlés
  3. Mondom,hogy azért van ez az érzésed,mert a Gyűrűk ura alapból több szálon fut,több az esemény,meg a változatosság benne, rengeteg a feszültség,ami itt ugye annyira nincsen. Persze itt is érzékelhető,de ez még az eleje az egész Szauron-féle mizériának. Itt egy két helyi csatajelenet van,azt ámen... a gyűrűk ura meg másról se szól :D Leszámítva a Frodós részeket :D De ott is megy a nyűg meg a szenvedés. Itt meg majd csak most jön elvileg- ha megküzdenek a sárkánnyal (:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem lenne ezzel a sztorival sem baj, ha nem vágták volna 3 részre. Ez megöli az egészet. Egy filmben meg lehetett volna csinálni, és akkor meg lett volna a kellő izgalom is, nem kellett volna húzni, mint a rétestésztát és ugyanolyan jóféle, pergős film lett volna belőle, mint a Gyűrűk Ura. Csak azért, mert az 3 részletben készült, nem kellett volna a Hobbitot is, mivel szerintem a cselekménye nem igényelte. Ezért van benne a sok töltelék. De mondom, hogy azért tetszett, mert tényleg filmkészítői szemmel nézve szuper, csak nekem túl terjengős, és így lassú, vontatott, stb. Remélem az utolsó részbe beleadnak apai-anyait.

      Törlés
  4. Szerintem a Gyűrűk Ura eleve monumentálisabb alkotás mind könyvben, mind filmben. Ez inkább mese, az inkább fantasy. A GyU-nak nagyobb a mozgástere is. A karakterekben pedig nem volt annyi „vér”, mint a GyU-ban. Sőt, nekem az első Hobbit óta olyan érzésem van, hogy Thorin tulajdonképpen egy Aragorn II.
    Tudod, hogy mi a baj ezzel? Hogy ez nem feltétlenül azoknak készül, akik olvasták – és szeretik – Tolkien világát és könyveit. Ez elsősorban arra ment, hogy a popcorn-mozisok is beüljenek, és imádják. Amiket negatívumként felsorolsz, szerintem mind azért van ebben a filmben így megcsinálva. Ezért van szerelmes féltékenykedés, két egymás világába nem illő szerelmes, meg tündék a törpök helyett.
    Pont ilyen megfontolásból remegek azért, hogyha egyszer majd valamikor megcsinálják a Szilmarilokat, akkor nagyon jó gárdát sepregessenek hozzá össze.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, nekem a film közben egyáltalán nem mese-érzetem volt, hanem fantasy, a képi világa abszolút arra hajazott és a cselekményét is akként variálták, de a megvalósítás nem lett elég pergős egy jó fantasy-hez. Thorin, mint Aragorn II? Hm, nem is tudom. Engem sokszor inkább Théodenre emlékeztet.
      Természetes, hogy ez elsősorban azoknak készült, akik nem könyvekből, hanem a mozivásznon ismerik meg Tolkien világát, de úgy gondolom, hogy ha Jackson valóban azt tartotta céljának, hogy ezeket a műveket hitelesen tárja mindenki elé, akkor nem kellett volna ilyen változásokat eszközölnie a filmben, csak hogy eladható legyen. Anélkül is megállná a helyét. Jó, a Gyűrűk Urában is voltak változások, de azok passzoltak is oda, meg jól jött ki velük a helyzet. Ennél most nem éreztem ilyet. Én a Szilmarillokat nem erőltetném, az biztos.

      Törlés