2013. január 6., vasárnap

Az elmúlt év felfedezései - második rész

Az előző bejegyzést folytatva most ismét olyasmiről írok, amire 2012-ben jöttem rá önmagammal kapcsolatban. Nem is tudom mi lenne a tökéletes megfogalmazás erre a témára, de talán az egyéniségem elfogadása a leghelytállóbb. Mert hogy abban is változás történt.


Akik régóta ismernek tudják, hogy a sötétebb stílusok állnak hozzám közel - színes, mintás, pláne trendi holmikban el sem tudnám képzelni magam, és nem is illik a személyiségemhez. Anno gimnáziumban igen aktív goth életet éltem és nagyon jól éreztem magam a bőrömben. Ez nem csak a külsőségeket jelentette, hanem az önkifejezésemet is és az egész életszínvonalamat. Imádtam a művészeteket, állandó jelleggel alkottam, amiknek ugyan nem volt kifejezett célja, mégis jól estek a lelkemnek. A legtöbb művem át volt szőve egyfajta melankolikus romantikával, ami egyáltalán nem azt volt hivatott jelenteni, hogy depressziós lennék, sőt. Inkább csak azt próbáltam kifejezésre juttatni, hogy mennyire megihlet ez a borongós, elvont világ. Aztán a sokadik év masszív feketesége után kezdtem megkapni néhány szerettemtől, barátomtól, rokonomtól, hogy olyan fiatal vagyok még, mire föl ez a nagy gyász-ruházat, meg elborultság, ráérek én ezzel később is foglalkozni. Szép lassan elhintették bennem ezek a minden bizonnyal jó szándékú emberek, hogy nem kell leragadnom a goth szubkultúrában, az úgy is csak a gyerekek szórakozása, és váltsak valami vidámabb dologra, mert az úgy is jobban illik hozzám.




Tény, hogy alapjáraton egy rendkívül pozitív felfogású, életvidám lány voltam és vagyok, mégis szerettem meglátni olyan dolgokban a szépséget, amiben mások nem. Nem igazán értettem, hogy az önkifejezésem és az egyéniségem felszínre juttatása miért ütközne ezzel a dark stílussal, de úgy gondoltam kipróbálom milyen az az élet, amit ők javasolnak. Elkezdtem másként öltözködni, szép lassan szivárogtattam a színesebb ruhákat az életembe. Nem mondom, hogy nem éreztem így jól magam, mert azért olyasmiket nem húztam magamra, amik nem én vagyok. Mégis, a színesebb dolgok mellett ugyanúgy vágytam a régi feketeségemre, mert hiányzott. Alkotásaimban is próbáltam magamra rákényszeríteni a vidámabb dolgokat, de a legtöbbjével nem voltam elégedett, így inkább felhagytam velük. Azt hittem kiapadt a művészi vénám. Aztán szép lassan, ahogy teltek-múltak a hónapok, a goth életérzés visszatért az életembe. Ezúttal nem tudatos döntés volt, mint mikor színesebbre váltottam, egyszerűen csak jött magamtól, belülről. Akarva-akaratlanul is újra elkezdtem alkotni, melyeknek a témája ismét a régi lett, és a ruhatáramba is visszatértek a sötét színek. Mindezt utólag vettem észre, mikor már a hatodik fekete felsőmet vettem. Ekkor jöttem rá, hogy egyszerűen nem bújhatok ki a bőrömből, nem tagadhatom le azt, ami vagyok még akkor sem, ha másoknak ez nem tetszik.




A goth szubkultúra olyan szinten az életem, a lényem részévé vált, hogy még szánt szándékkal sem tudtam kiűzni magamból, mert öntudatlanul is visszatért hozzám. Azt mondjuk hozzá kell tennem, hogy nem vagyok beképzelt sznob, aki mindenkinél jobbnak tartja magát és aki lenéz másokat. Nem hordok állandóan földig érő szoknyákat, fűzőket, csipke kesztyűket, nem sminkelem magam mindig erősen és nem csak feketét hordok.




Én azon a véleményen vagyok, hogy az önkifejezésemnek nem megbotránkoztató jellegűnek kell lennie, éppen ezért a hétköznapokon nem fogok mindenféle feltűnő dolgot magamra aggatni, hogy aztán úgy nézzek ki, mint egy fekete karácsonyfa. Mértékkel és ízlésesen állítom össze az öltözékemet, a komolyabb ruhadarabjaimat pedig csak alkalmakkor hordom. Ami pedig a viselkedésemet illeti, nos, akik jól ismernek tudják, hogy milyen jellemű ember vagyok. Sokszor megkaptam már én is, hogy pökhendi, beképzelt fejet vágok, mikor közlekedem, habár ezt még nem vettem észre magamon. Lehet, hogy az egyenes, büszke tartásom és a nyugodt arckifejezésem miatt hiszik ezt rólam, de ettől még nem vagyok ki-ha-én-nem típusú ember. Nyilván szeretem a méltóságteljes, kifinomult viselkedést, de azért nem vagyok beképzelt. Elég szomorú, hogy néhány önjelölt, feltűnési viszketegségben szenvedő ember miatt szinte az egész társadalomnak ilyen véleménye van a goth életstílust képviselő emberekből. Talán ezért is akartam többek között kiszabadulni ebből, mert szinte szégyelltem, hogy engem is ezekkel a tévesen kialakult negatív sztereotípiákkal azonosítanak. Persze végül rájöttem, hogy én így vagyok teljes, ilyen a stílusom, ilyen az egyéniségem, és aki kötözködni akarna velem emiatt, az tehet egy szívességet és elmehet oda, ahova gondolom. Akinek nem tetszik, ne nézzen. Nem kötelező.




Az esetek 90%-ában feketét hordok, mert ezt szeretem. Nem szoktam napozni, mert jobb szeretem, ha hófehér marad a bőröm. Egyenes a tartásom, mert ezt találom esztétikusnak és mert nem akarok gerincferdülést kapni. Legtöbbször melankolikus, romantikus dolgokat alkotok, mert ez ihlet meg és ebben látom a szépséget, de ettől még nem vagyok halálvágyó. Szeretem az éjszaka kiszámíthatatlanságát és a misztikus dolgokat, mert elgondolkodtatnak. Ilyennek kell engem elfogadni. Mondjuk viszonylag szerencsés vagyok, mert míg sokan az édesanyjukkal vívják a legnagyobb csatáikat, addig az én anyukám végig támogatott mindebben. Ő vette nekem az első bordó rúzsomat és az első fekete ruhámat is. Mai napig imádja, hogy így öltözködöm, hogy kissé régimódian, már-már konzervatívan viselkedem, és nem akar megváltoztatni. Szerinte én így vagyok önmagam, és igaza is van. Sok időbe tellett belátnom, de most már nem akarom letagadni azt, aki vagyok. Buta pletykák ide vagy oda, a goth életstílus bennem van, lényem szerves része, éppen ezért nem tudok és nem is akarok megválni tőle. Persze biztos lesz a rokonok, barátok, szerettek között olyan, akinek ez nem jön be, de hát nem tehetünk mindenki kedvére. Önmagammal vagyok a legszorosabb kapcsolatban, önmagammal kell leélnem egy egész életet, éppen ezért csakis magamnak és a saját elvárásaimnak akarok megfelelni. És én így érzem jól magam :)
Végül pedig hoztam néhány jópofa képet, mert hát önmagunkon lehet a legjobbakat mosolyogni :)






6 megjegyzés:

  1. Igen,ezt én is mondtam neked elég sokszor. De ez is mekkora hülyeség,hogy a goth a kisgyerekeknek való. Na,szépen rám is átragadt anno,de szerencsére hamar észhez tértem. Ja és köszönöm a magazinba a cikket- ki is fogom tenni! =)

    VálaszTörlés
  2. Igen, sokat beszélgettünk erről, de szerintem mindenki, aki hasonló cipőben járt, mint én magától kell, hogy visszataláljon. Sok jó tanácsot kaphatunk a szeretteinktől - mint ahogy én is kaptam tőled -, de ez igazából bennünk dől el. A cikket pedig szívesen, remélem jó lesz :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amit igazán lélekből csinál az ember,azt nem lehet levetkőzni. Olvastam a fentebb írtakat is- látod visszatértél a színészethez,a rajzhoz,minden eddigihez amibe valaha is belekóstoltál. =) Nem mások fogják eldönteni,hogy ez jó e vagy sem,hanem te magad =)
      Viszont szörnyű volt olvasnom,hogy fent vagy face-en,és még csak be sem jelöltél =/

      Törlés
    2. Ne haragudj, Zsófi, de ebből miért kell ilyen nagy ügyet csinálni? Egy csomó fontos barátomat nem jelöltem még be, mert nincs rá időm. Nem fogsz kimaradni.

      Törlés
  3. Ismerős ez a dolog. Én is rengeteg helyről kaptam meg hogy ne öltözzek feketébe fiatal vagyok én ehhez, meg ilyenek. Sőt nemrégiben egyik osztálytársam megkérdezte tőlem hogy én emos vagyok netán. Az hittem lefordulok a székemről, és mindezt azért mert fekete ruhákat részestem előnybe, eléggé visszahúzódó vagyok, és mindig falfehér a bőröm.
    Amúgy engem hidegen hagy az hogy a másik mit vesz fel egészen addig míg át nem lép az ízléstelenségbe. Itt gondolok az átlátszó leggingsre ami majd szét reped rajta és alávesz valami jó feltűnő színű tangát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig az, hogy az ember feketébe öltözködik nem életkor kérdése, hanem az ízlésé. Szerintem mindenki öltözzön fel akként, ahogy neki a legjobban tetszik. Mondjuk engem még nem emóztak le (bár nem is vettem volna magamra, mert nem szoktam más stílusokra fujjolni), de más kedves jelzőket kaptam. Ami meg a példádat illeti, teljesen egyet értek veled. Néha olyan érzésem van, mintha az emberek nem látnák reálisan magukat, nem látják mi az előnyös számukra. Mondjuk ha egy nagyon ízléstelen embert látok az utcán szimplán más felé fordítom a tekintetem, de azért az emlékeimben megmarad a látvány.

      Törlés