2015. június 17., szerda

{Vigyázz! Kész! Posztolj!} - Meg lehet-e élni a blogolásból?




Mivel az előző VKP-ból kimaradtam, a mostanit semmiképpen nem szerettem volna kihagyni, főleg mivel nagyon érdekes témát boncolgatunk. Írhatnám azt is, hogy kissé kényes témát, de talán ez is csak hozzáállás kérdése.

Meg lehet élni a blogolásból?

Az én véleményem az, hogy igen, meg lehet ebből élni, bár talán a külföldi bloggerek előnyökkel indulnak velünk szemben. Külhonban a bloggerekkel való együttműködésnek már van egyfajta hagyománya, ott szerintem jobban rákaptak a különböző cégek a lehetőségre, amit a blogok, mint reklámfelületek nyújtanak. Hazánkban ez még csak bimbódzóban van. Igaz, 1-2 ember már olyan mélységekig van benne ebben a témában, hogy biztos szépen keresnek belőle, de úgy vélem, hogy a hazai cégek még mindig nem látják a blogokban rejlő lehetőségeket. Pedig rengeteg igényes, jól vezetett és írt blog van hazánkban, ami nagyobb figyelmet is kaphatna a cégektől. Persze ahogy így beszélek a cégekről, nyilván a beauty blogokat társítom hozzá, mivel nálunk talán a velük való együttműködés a jellemzőbb (bár van egy pár életmóddal, gasztronómiával, fanfiction-ökkel foglalkozó blog is, amiket felfedeztek), de igazából bármilyen fajtájú blogban meg lehet találni a potenciált.


Persze ez még édeskevés ahhoz, hogy egy blogot felfedezzenek a nagyobb cégek. Sajnos manapság nem elég az, hogy igényes, kidolgozott és olvasott blogot vezet az ember, mert a cégek nem jönnek csak úgy maguktól. Fel kell őket keresni, leveleket kell nekik írni, konkrétan nekünk, bloggereknek kell hatalmas, villogó nyíl-táblákkal magunkra mutogatni, hogy hahó, itt vagyok, működjetek velem együtt! Igaz, hogy néhány cég maguktól is ír embereknek, de azért ha az ember komoly karriert akar építeni a blogolásra, akkor pontosan tudja, hogy ez nem elég a sikerhez. Amennyiben valaki tényleg ezzel szeretné keresni a kenyerét, annak saját magát is menedzselnie kell. Be kell kopogtatni a cégek virtuális ajtaján és próbálkozni kell újra és újra. Mondjuk én erről aztán oszthatom az észt, engem még sosem keresett meg egy cég sem, de amennyire belelátok ezekbe a dolgokba, ezt szűrtem le belőle. Mondjuk hogy őszinte legyek, engem nem is vonz az, hogy különféle gyártókkal együttműködjek. Nem szándékozom megélni a blogolásból, én ezt elsősorban a magam és mások szórakoztatására írom. Ráadásul nem vagyok egy bekategorizálható emberke, nem tudok csak egyfajta témára koncentrálni. Vannak viszont, akik ezt nagyon komolyan veszik, és előttük le a kalappal! Biztos vagyok benne, hogy nem kis munka mindennek utána járni, naprakésznek lenni különféle témákban, felvenni a kapcsolatot a megfelelő emberekkel, sőt, kapcsolatkört kialakítani azokkal, akik később előbbre lendíthetik a blogos karrierjét az illetőnek. Ez mind-mind rengeteg idő és energia, amit nyilván azért áldoz rá a blogger, mert nagyobb céljai vannak az írással.


Azt azért hozzátenném, hogy nekem mindez nem menne. Nem tudnék utána mászkálni a gyártóknak, nem tudnám úgy bemutatni magam, hogy az felkeltse az illetékesek figyelmét. Nem értek az üzlethez. És valamilyen szinten igazságtalannak tartom, hogy egy sok éve aktívan működő, igényes, jól összerakott, jól megírt blog tulajdonosa még arra is rákényszerüljön, hogy ő mászkáljon együttműködő partnerek után kutatva, mikor már annyi mindent lehett az asztalra. Ha a cégek végeznének néha közvélemény kutatást láthatnák, hogy milyen típusú blogokat olvasnak előszerettel az emberek, és akkor olyanok is lehetőséget kaphatnának a nagyobb ismertségre, akik vért izzadva szerkesztik heti több alkalommal is akár a bejegyzéseiket.


És persze nem feledkezhetünk meg a téma legkényesebb részéről sem - a véleménynyilvánításról. Sajnos sokszor ütközöm olyan vádakba, hogy a bloggerek nem mindig adnak hiteles képet a számukra tesztelésre érkezett termékekről - ezt főleg a kommentelők szokták hangoztatni. Nos, én tényleg nem vagyok illetékes a témában, és mindenki nevében sem beszélhetek, viszont úgy gondolom, hogy vannak ilyenek, meg olyanok is. Vannak bloggerek, akiket jól ismerek és tudom, hogy náluk valóban őszinte válaszra számíthatok. Nem fogják azt írni egy termékre, hogy hű de jó, miközben a tesztelés során maguk is tapasztalták, hogy nagyon nem működik. Tudom, hogy nem fogják becsapni az olvasóikat egy hiteltelen válasszal, mert számukra az a fontos, hogy segítséget nyújtsanak másoknak termékválasztás esetén. Nem lehet minden tesztelésre kapott dolog tökéletes, néha kifogunk rosszabb darabokat, és ezekről az olvasóknak joga van tudni. Viszont sajnos vannak olyanok is, akiknek ez másodlagos szempont. Nem sok ilyennel találkoztam szerencsére, de akikkel igen, azokon határozottan éreztem, hogy csak azért írtak pozitív kritikát egy termékre, mert ezzel remélték bebiztosítani magukat egy újabb adag ingyen cuccra. Hát, van ilyen is. Én úgy gondolom, hogy mindenki el tudja dönteni józan paraszti ésszel (és hallgatva a megérzéseire), hogy melyik információ használható, és melyik nem. Szíve joga eldönteni mindenkinek, hogy milyen hozzáállást akar képviselni, mint blogger. Én úgy vagyok vele, hogy akit nem tartok hitelesnek, azt inkább nem olvasom. Nem szoktam rágalmazó kommenteket sem írni, maximum kifejtem a saját véleményemet is a termékről, ha volt szerencsém kipróbálni, de ennyi. Igaz, hogy bosszant a dolog, mert ez így a leendő vásárlók megtévesztése, de úgy gondolom mindenkinek van lehetősége elhinni, hogy az illető szavahihető-e, avagy sem.


Végszónak annyit, hogy remélem idővel nagyobb teret kap a bloggerekkel való együttműködés, hisz nagy lehetőségek rejlenek benne. A cégek jó kis reklámot kapnak, a bloggerek pedig elismerést, sőt, jobb esetben meg is élhetnek kedvelt elfoglaltságukból. A művelet jelen metódusa mondjuk annyira nem jön be (járj utána mindennek, írogass embereknek, bizonygasd adatokkal és statisztikákkal, hogy milyen népszerű vagy, stb.), és az őszinte kritikák hiánya is zavaró tud lenni, de remélem, hogy idővel ez is változni fog :)

4 megjegyzés:

  1. Szerintem attól függ. Egyes külföldi bloggerek nagyon jól keresnek, de nyilván csak a nagyon népszerűek. (Náluk viszont több milliós tételekről van szó per egy reklám.) Nem tudom, hogy a hazai bloggerek közül hányan kapnak többet a szimpla ingyenterméknél, de azért abból még nem lehet megélni.

    De ehhez feltétlenül szükséges, hogy kellően "színvonalas" legyen egy blog már a kezdetektől. Ha valaki nem hord drága designer darabokat, nem is fogják megkeresni vagy alkalmazni ezek a cégek, hiszen várhatóan az olvasóközönsége sem hord ilyesmit.
    Azt hiszem, ehhez kell egy kicsit, hogy valaki a megfelelő környezetből érkezzen, és a stílusa is kellőképpen univerzális legyen - ez azt jelenti, hogy a híres bloggerek nagy részét hihetetlenül unalmasnak tartom. Nagyon kevés olyan példát tudnék mondani, aki ennek nem felel meg. Talán az angol Susie Bubble, de ő (szerintem) tényleg igazán kivételes egyéniség.

    Jó, hogy ne legyek ennyire diplomatikus: szerintem teljesen oké, hogy vannak olyanok, akik a blogolásból élnek meg. Az nem oké, hogy sokszor ez úgy van eladva, mint amire mindenkinek lehetősége van; ez egyszerűen nem igaz. Hány híres bloggert fogsz találni, akinek working class szülei vannak? Vagy akár alsó középosztály? Ez az, ahol szerény hazánk hátrányban van, elvégre a mi középosztályunk simán egy angol working class, ami a jövedelmeket illeti.

    Egy jó részük ahhoz a társadalmi réteghez tartozik, aki teljesen természetesnek veszi a jólétét, és ez engem idegesít. Persze ez a saját személyes érzésem, illetve nem fogok úgy tenni, mintha nem irigyelném, hogy viszoylag könnyedén sok mindent megengedhetnek maguknak. De akkor is. Általában egy nagy kapitalista körbehátbaveregetés az egész. És igen, ez sokszor abban csúcsosodik ki, hogy bármire örömmel rámondják, milyen szép és csodálatos. Ez nem feltétlenül egyes személyek hibája, egyszerűen ilyen a rendszer, de ez a rendszer nem jó.

    End rant:D Amúgy egyetértek veled, azt hiszem, nem mondtam ellen neked semmiben, csak kicsit más szempontból közelítettem meg a dolgot. Meg durvábban fogalmaztam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyilván baromi sok munka kell ahhoz, hogy valaki ebből meg tudjon élni, de aki képes ennyi mindent beáldozni a munkájára, az szerintem meg tud belőle élni. Én képtelen lennék rá, az biztos, pedig élvezem a blogolást. Csak pont attól tartok, hogy ha olyan komolyan venném, mint amennyire egy főállású munkaként kellene, hogy vegyem, oda lenne az élvezet. És az is igaz, hogy ez nem az átlag emberek kiváltsága. A legtöbb sikeres blogger olyan márkákat, olyan árakat engedhet meg magamnak, amikről én csak álmodozom (vagy még inkább nem is ismerem). Teljes elhivatottság szükséges ehhez.
      Egyébként mindig örülök, ha ilyen részletesen leírod a véleményed, szeretem olvasni :)

      Törlés