2014. december 16., kedd

Egészséges életmód - étrendem és néhány plusz ötlet




Rég nem írtam már az életmódváltással kapcsolatos eredményeimről, tapasztalataimról. Ez zömében azért történt, mert Viktor sokat betegeskedett és kicsit kevesebb figyelmem jutott magamra, de azt hiszem ez érthető. Nem is éreztem rosszul magam amiatt, hogy hetente csak egyszer álltam neki tornázni, mert ilyen nehéz időszakok bármikor előfordulhatnak bárkivel, és még nálunk is biztos lesz ilyen. Ha mindegyiknél összeomolnék és feladnám, sosem lenne eredmény, de szerencsére nem ilyen fából faragtak :) Most, hogy kezdenek stabilizálódni a dolgok, ismét jobban oda tudok figyelni magamra is.
Az étrend, úgy gondolom, hogy a legfontosabb dolog az életmódváltást fontolgatók számára. Természetesen a rendszeres mozgás is szükséges, de ha emelett egészségtelen, nehéz, cukros és mindenféle műanyaggal tömött ételeket eszünk, akkor a heti küszködéseink az edzőteremben, vagy otthon torna közben feleslegessé válnak. Mindennek az alapja a megfelelő, okos táplálkozás. Mivel nem vagyok szakértő, nem is szeretnék semmit kategorikusan kijelenteni, csupán a személyes tapasztalataimat osztanám meg veletek, hátha nektek is segítenek.


Rólam azt kell tudni, hogy kicsi koromban rendesen rá lettem szoktatva a napi többszöri étkezésre, így erről nem tudok lemondani és nem is szeretnék. Fontos számomra, hogy 1-2 óránként ehessek pár falatot, mert az egész biológiám erre van beállva. Mint az írtam régen is, a fehér kenyérről teljesen lemondtam, bár sosem voltam nagy kenyérfogyasztó, sőt  péksütemények illata sem csábít el. Helyette tönkölykenyeret fogyasztok reggelente, abból is két szeletet, melyet megkenek vajjal és megpakolom finom húsokkal, zöldségekkel. Néha a házi készítésű, diétás verziójú szendvicskrémek is beleférnek az életembe. Ezután rendszerint valamilyen idény gyümölcsöt fogyasztok, mostanában a mandarin van terítéken és pomelo - utóbbi olyan szinten laktató, hogy egyet meg sem tudok enni belőle, viszont baromi finom. Ezekkel meg van az édes íz iránti vágyam kielégülése is. Gyümölcsöt csak délelőtt fogyasztok, mert azokban is van szénhidrát, és ha este falatoznám őket ugyanúgy rakódnának rám a párnácskák. Ebédre teljesen hétköznapi ételeket fogyasztok kis változtatásokkal - a főzelékeket tönkölybúzaliszttel rántom be és abból is csak keveset használok, tésztából durumot veszek, stb. Illetve nagyon fontos a mennyiség is, nekem főleg ezzel voltak problémáim. Úgy oldottam meg mindezt, hogy minden ebéd előtt eszek egy tányér levest. Ezt, ha tehetem az egészségkonyha.hu-ról megrendelem, mert nincs erőm minden nap friss levest főzni magamnak. A leves ellaktat, kitölti a gyomromat, így a másodikból nem kívánok olyan sokat. Délután általában egy kis nyers zöldséget rágcsálok, vacsorára pedig nagyon megfontoltan választok ételeket. Norbi tanítása szerint este kell bevinnünk a fehérjét, így én is ezt teszem - sovány húsokat, főleg csirkét és pulykát fogyasztok, bár jó lenne több halat is enni. Általában csak simán feldarabolom őket, megfűszerezem és a wokba bedobva megsütöm őket, semmi olaj, semmi zsiradék. A hús magától ereszt annyi szaftot, hogy ne legyen teljesen száraz az étel, de én emellé azért még eszem zöldségeket is. Általában uborkát és paradicsomot szoktam, de mikor mihez van kedvem.


Jó darabig csak gyrosos csirkehúst ettem vacsorára, ami lássuk be, nem túl változatos. Lusta voltam utána járni recepteknek, ötleteknek, lehetőségeknek, pedig vacsorára is rengeteg finomságot ehetünk. A húsok mellett nagyon szeretem a bazsalikomos mozzarellát paradicsommal, illetve simán a kőrözöttet. Nem kenem kenyérre, sem más pékárura, még abonettre sem, hanem csak úgy simán kikanalazom egy kis tálkából. Néha készítek egy kis rántottát, vagy tükörtojást, előbbibe kerülhet mindenféle zöldség és husi is, szintén zsiradék nélkül. Illetve az új kedvenc levesemet is előszeretettel fogyasztom vacsorára, ennek bármikor neki tudok állni, ez pedig a cukkini krémleves. Annyira sűrű és gazdag, hogy egy tányérral teljesen jóllakok. Másik népszerű vacsorám a tejfölös-lilahagymás párizsi. Ez amolyan családi hozadék, a tesóm evett ilyet sokat otthon, aztán egyszer megkóstoltam és nekem is nagyon ízlett. A lilahagymából persze keveset rakok bele, máskülönben megfájdulna a gyomrom (és a másnapi melóban lehet kissé távolságtartóak lennének velem a kollégáim :P). Aztán nagyon kedvelem a sima salátákat. Ha van rá lehetőségem csinálok egy jó kis görög salit, amiben a feta ugyan nem túl diétás, de néha belefér az életembe :) És természetesen jöhet minden, amiben gomba van, mert az is remek fehérje forrás. Ja, és aki szereti, az néha megengedhet magának egy kis olajos halat is, én pl. élek-halok a tőkehalmájért. Ha ügyes vagyok, akkor kevésbé zsírosat fogok ki, ami kissé tömörebb, na az isteni, és annak az olaját is egész bátran meg lehet enni, mert iszonyatosan egészséges és dugig van D-vitaminnal. Mindezek mellé ott van a napi 4 liter folyadékom, ami több szempontból is hasznos, úgyhogy ez az étkezési rutin egész jól bevált nálam. Nincs hiányérzetem, nem vágyok este nassolni, meg sütikézni, mert délelőtt mindig megengedek magamnak egy pici bűnözést gyümölcs, vagy müzli formájában. A karácsonyi időszak miatt az adventi naptárunk folyamatosan ellát minket édességgel, én ezt reggel megeszegetem és aznapra már nem is kívánok semmi édeset. Azt hiszem ezek azok a napok-hetek, amikor az ember egy kicsit lazábbra veszi a gyeplőt és több mindent megenged magának. Én is ezt javaslom, nem kell végig szenvedni a karácsonyi lakomákat, együnk mindent, ami jól esik, de mértékkel. Süteményekre érdekes módon még nem vágyom, de majd ha készítem őket, akkor természetesen tönkölyliszttel és xilittel fogom tenni, hogy én is bűntudat nélkül falatozhassak belőlük. Kíváncsi leszek így a mézeskalácsra, a gyümölcskenyérre és a kuglófra, amiket minden évben én készítek, de bízom benne, hogy finomak lesznek :)


Ezen kívül vannak apró fejleményeim. DVD-t váltottam, ami azt jelenti, hogy befejeztem Norbi 4-es dvd-jét és váltottam volna a kettesre, ám pórul jártam, mert az csak egy 20 perces edzésprogram, ami popsit, combot, feneket erősít és feszesít. Aztán eszembe jutott, hogy meg van nekem a Karate fitness is, úgyhogy most a kettőt kombinálom és ebből lesz egy kb. 1 órás edzésem heti háromszor. Anno nyáron fél órával kezdtem, aztán abból lett 45 perc, most pedig már 1 órát tornázok, ennek nagyon örülök :) Már nem nyűglődöm, nem szenvedek, mikor torna van, fogom magam és csinálom, mert hiányozna, ha nem tenném. Arra viszont rájöttem, hogy a talajgyakorlatok még nem jók számomra, mert a túlsúlyom bizonyos gyakorlatokat nem enged végrehajtani. Kicsit el is voltam kenődve miatta, de Viktor megnyugtatott, hogy a többi sem kis teljesítmény, hiszen ha a karatésból kiveszem a talajgyakorlatokat és összerakom a combformálóssal, akkor jön ki az egy óra, tehát ezt az időintervallumot végigedzem. Mérni mostanában nem mértem magam, de centikben nagyon látványos az eredmény, ráadásul kezd egyre jobban kitapintható lenni a csontozatom itt-ott. Furcsa érzés. Norbi kódjai és étkezési tanácsai remekül beváltak számomra, úgyhogy már értem miért esküsznek sokan az ő módszerére. Lehet őt utálni, vagy kedvelni, de az biztos, hogy érti a dolgát.
És ami még nagyon fontos szerintem edzés után, az a megfelelő feszesítés. Ezt nem csak a tornával kell elősegítenünk, de a zuhany alatti masszírozással is. Nekem van egy jó kis gömbös fejű masszázskefém az Avontól, amit tusolás közben használok a kritikus területeimen - elég kellemetlen érzés átdörzsölni az izomlázas testrészeimet, de figyelnem kell arra, hogy a bőröm megőrizze a feszességét és esetleg egy kicsit a narancsbőrből is lejjebb faragjak. Erre egyébként még egy Avon cellulitisz elleni krémet is használok, ami remekül bevált.
Szóval most itt tartok. Kíváncsian várom a karácsonyt, mert anyósommal együtt azért oda kell figyelnünk magunkra. Én semmit sem szeretnék megtagadni magamtól, de másnap azt sem szeretném érezni, hogy jól telezabáltam magam és aztán meg bűntudatom lesz. Szóval bízom benne, hogy megtalálom az arany középutat :)

6 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz, hogy belevágtál ebbe az egészbe, elsősorban saját magad miatt és az egészséged szem előtt tartva. :)
    Gratulálok az eddig elértekhez és kitartást kívánok Neked a továbbiakra is! :)
    Bár engem ez a téma nem érint, mert 175 centihez vagyok 50 egy-két kiló, akármennyi süteményt is zabálok. Viszont a Tiéd az egyik kedvenc blogom, így szívesen elolvasom bármiről írsz és jó látni, hogy akármi is legyen, nem adod fel és kitartasz! :)
    Nem szépítem, én rohadt lusta vagyok... :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen az elismerést és a jókívánságokat! :)
      Szerencsés alkatod van, én már ha csak rágondolok a sütire, hízok 20 kilót. De igyekszem kitartani és a karácsonyi nagy zabálást is óvatosan véghez vinni :P
      És nagyon jól esett olvasni, hogy az enyém az egyik kedvenc blogod, köszönöm ^^
      Sajnos én is hajlamos vagyok a lustaságra, de igazából ha nagy nehezen belekezdek, utána már nincs gond, pergek magamtól.

      Törlés
  2. Irigyellek, hogy ilyen kitartó vagy, csak így tovább! :) Most én is belekezdtem az egészségesebb táplálkozás mókába, remélem nem fogom hamar feladni. :) Bár tegnap azért becsúszott egy kis melegszendó reggelire. :D Én ebéd után szoktam édességet kívánni az utóbbi pár hónapban, úgyhogy vittem be a munkahelyemre egy bonbont és abból szoktam egyet megenni ebéd után, és ennyi kielégíti az édesség utáni vágyat. Én most kiwire vagyok rákattanva, imádom almával smoothinak megcsinálni. :3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm - muszáj kitartani, különben nincs eredmény :) Egy kis édesség szerintem belefér, én néha reggelente megengedek magamnak egy pici csokit, de utána már eszem semmi édességet. A kiwi is nagyon finom, smoothie-nak még nem próbáltam, de ami késik nem múlik.

      Törlés