2013. december 21., szombat

Kötelező karácsonyi kipurcanás



Reni írt nemrég egy bejegyzést a karácsony körüli hajszáról. Vicces, én is pont a napokban készültem hasonló bejegyzéssel, mert bent a kollégákkal sokat beszélgettünk az ünnepi készülődésről. mindenki süt, főz, takarít, fejvesztve vásárol az utolsó pillanatban, és egyedül én, meg egy másik kolléga voltunk azok, akik laza vállrándítással kezeltük a dolgot. Elvégre miért kellene az ünnepnek az idegbajról szólnia? Nem értem miért érzik az emberek kötelességüknek, hogy bizonyos dolgokat karácsony előtt feltétlenül elvégezzenek, miközben az idegösszeomlás szélére sodorják magukat. Ez a bejegyzés az élményeimből táplálkozik, amit én tapasztaltam a saját köreimben, és jótanácsként írom le őket, hogy az ünnepeket tényleg ki tudjuk élvezni hajhullás, sírás, kimerültség és ingerültség nélkül.



Nem kell egy hadseregnek való ételt készíteni!

Ez olyan tanács, amit idén én magam is szeretnék megfogadni. Sokaknál látom, hogy a karácsony számukra egyet jelent a konyhában robotolással, és csak azért, hogy csillogtathassák főzőtudományukat, 8 féle ételt készítenek, amibe nem csak energia terén roppannak bele, hanem anyagilag is. Semmi értelme annak, hogy túl sok féle ételt főzzünk, mert úgy sem lesz annyi ember, hogy elfogyassza, és gondolom nem akarjuk 4-5 nappal később is a karácsonyi vacsora maradékát fogyasztani. Mert oké, hogy finom, meg különleges, de azért jó a változatosság. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ilyenkor a rokonok is ellátnak mindenféle földi jóval a látogatások után, legalábbis mi mindig kapunk édesanyámtól is, meg más rokonoktól ennivalót, akkor meg minek törje magát az ember? Kinek bizonyítsa, hogy micsoda remek szakács? Vannak más ünnepek is az évben, ahol szintén lehet remekelni, ilyenkor pedig gondolkodjunk kicsit reálisan, mert annak semmi értelme, hogy az egész napunkat a konyhában robotolva töltsük, nem lesz időnk pihenni, elkészülni, és feszültsen, stresszesen, meg holt fáradtan állítunk be a családhoz. 


Süteményből bőven elég 1-2 fajta!


Ez is tipikus karácsonyi baki. Miért kéne süteményből is olyan sokfélét, meg hatalmas adagokat készíteni? Mert ha egy mézeskalácsról van szó, akkor azt mondom, oké, legyen egy jó adag belőle, mert eláll és később is elfogy, de mikor rakatra gyártja az ember a krémes sütiket, és még anyutól-nagyitól-keresztanyutól-szomszéd nénitől is kap egy tányérkával, akkor az egész csak ránk rohad és megy a kukába. Fölösleges. Süssünk olyan sütiket, amiket a családból senki más nem készít, abból se sokat, próbáljuk kiadagolni, hogy miből mennyi az ideális, mennyire fogják fogyasztani, és aszerint dolgozzunk.


Nem kell a szomszéd néni macskájának is ajándékot venni!


Megüt a guta, mikor valaki minden egyes embert meg akar ajándékozni, akivel valaha egy légtérben tartózkodott. Minek? Ez az ünnep a családról, a közeli szeretteinkről szól, bőven elég a rokonokat és a közeli barátokat meglepni. Szép és jó dolog, hogy sok embert szeretünk, és hogy mindenkire gondolni akarunk, de nincs az a rengeteg pénz, ami az ember összes barátjára elég lenne. Én úgy gondolom, hogy a családot illik megajándékozni, de ez lehet akár jelképes ajándék is, hiszen nem az a lényeg, illetve a közeli barátoknak valami kis csekélység, de azért minden emberkének venni/adni valamit, akivel jóban vagyunk kicsit költséges dolog lenne. Nem hiszem, hogy hatalmas sértődés lesz abból, ha nem kap az összes ismerősünk ajándékot.


Nincs kőbe vésve, hogy Hilton-ná kell varázsolnod az otthonodat karácsonykor!


A másik dolog, amitől az emberek ilyenkor kikészülnek az, hogy nekiállnak nagytakarítani. Nem azt mondom, hogy az ünnepeket koszos lakásban várjuk, de azért túlzásba sem kell esni. Én nem tudom ki találta ki azt, hogy karácsony előtt ablakot kell pucolni, de romoljon meg az összes befőttje és lépjen legóra! Mekkora hülyeség már ez is! A vendégek úgy sem azt nézik, hogy mennyire fénylik az ablakunk, és ami engem illet, én nem szeretnék a mínusz 3 fokban kint lógni az ablakban. Természetesen szépen kitakarítunk, mint úgy általában minden héten, de mértékkel csináljuk. Én speciel nem fogok nekiállni függönyt mosni (pláne mert még nincs is :D), sem pedig ablakot pucolni, ugyanis közvetlenül karácsony után nagy esőzésekre számíthatunk, annál meg semmi nem bosszant jobban, mikor a fáradtságos munkám fölöslegesnek bizonyul. Szerintem mindenki akkor nagytakarítson, amikor jónak látja, ne pedig azért, mert karácsony lesz. 


Nem kell felvásárolni az egész bevásárlóközpontot!


Nem attól leszel figyelmes és jó ajándékozó, hogy kisebb vagyont hagysz a pénztárnál, mivel a karácsony nem az ajándékokról szól! Aki másként gondolja, az nem érzi át ezt az ünnepet! Véleményem szerint néhány apróság bőven elég azoknak, akiket szeretünk, vagy ha van valami, amire nagyon vágynak azt meg lehet venni, de ha valakiről tudjuk, hogy mondjuk egy csomag zokninak, vagy egy pár új kesztyűnek örülne igazán, akkor ne vegyünk mellé egy méregdrága parfümöt is, csak hogy elegendőnek ítélhessük meg a rá költött pénzt. Ez hatalmas nagy baromság. Mindenkinek olyan ajándékot kell választani, amiről tudjuk, hogy örülne neki, és nem baj, ha az az ajándék olcsóbb, mint a többieké, hiszen az illető úgy sem a másokét fogja nézni, hanem a sajátjának fog örülni.


Zárd ki az embereket magad körül!


Gyakori eset, hogy egyes emberek utolsó pillanatban kényszerülnek bevásárolni, mert előtte nem volt idejük rá, és mikor elérnek az üzletekhez már a zsongó, tolongó tömegben kénytelenek hánykolódni, mikor már senki nem figyel a másikra és megy mindenki, mint a tank. Ez egy nagyon nehéz és kellemetlen szituáció, sajnos elkerülhetetlen, mert last minute vásárlók mindig lesznek, viszont ha mi is közéjük tartozunk, nem muszáj átmennünk vadulós vásárlóba, aki ész nélkül közlekedik. Próbáljunk odafigyelni magunkra, ha már mások nem teszik és próbáljunk türelmesebbek lenni, mint a többi ember, mert ezzel sok idegességtől óvhatjuk meg magunkat. Ha pl. a bevásárlóközpontban elállják az utadat valami elől ne akarj áttolakodni, inkább zárd ki a környezetedet és különülj el mindenkitől. Ne hagyd, hogy a zsongás rádragadjon, inkább próbálj meg egy jelképes burkot emelni magad köré, amivel kizárod a zajos embereket magad körül. Te is oda fogsz jutni a polchoz, csak kicsit várni kell, és így nem fog veled a vén nyanya rikácsolni idős hölgy nézeteltérésbe keveredni. Szóval legyünk kicsit türelmesebbek másokkal, de legfőképpen önmagunkkal szemben.


Mértékkel fogyasszunk!


Igen, tudom, hogy az anyu töltött káposztája a legfinomabb a világon, és hogy a mama süti a legomlósabb bejglit, meg a keresztanyukád olyan jól fűszerezi a halászlevet, és különben is, ott van még a sok rokon, akik szintén a te kedvedért fosztották ki a Tesco húsrészlegét, de nem kell degeszre tömnöd magad, hogy utána liszteszsákként dőlj el a kanapén. Meg kell tanulni nemet mondani az ünnepi időszakban is. Engem pl. rendszeresen biztatnak rokonlátogatáskor a vendéglátók, hogy egyek ebből is, meg abból is, sőt, vegyek még egyszer, meg még egyszer, de nemet mondok rá, mert nagyon jól tudom, hogy ha összezabálok mindent, baromi rosszul leszek utána, és hiába volt olyan finom az a husika, később már átkozom a percet is, mikor lenyeltem belőle az utolsó falatot. Szerintem ha egy család vacsorára, vagy ebédre hivatalos karácsony alkalmából, akkor úgy is minden ételből lesz fogyasztva valaki által, nem kötelező minden fogást mindenkinek megkóstolnia. Én mindig kiválasztok egy ételt, amiből annyit szedek, hogy jóllakjak és esetleg még egy szelet süti is elférjen bennem, aztán ennyi. Igen, ott fog gőzölögni az asztalon a sült hús, és lesz még újabb tál kocsonya, meg még egy hajórakománnyi sütemény, de muszáj határvonalat húzni, különben csúnya dolgok lesznek belőle.


Ne hagyd az utolsó percre a készülődést!


Ez is tipikus hiba, amibe sokan - főleg mi, nők - beleesnek. Velem is megesett, nem is egyszer. Elhúzódott a konyhatündérkedés, mert nekem még meg kellett sütnöm két adag kuglófot, és még ki kellett díszítenem a mézeskalácsokat, aztán mikor készen lettem azt vettem észre, hogy kb. negyed órám van elkészülni, azaz letusolni, hajat mosni, felvenni a szép ruhámat, sminkelni, körmöt lakkozni, hajat beszárítani, és aztán még eszembe jut, hogy ikszipszilonzének még nem csomagoltam be az ajándékát. Iszonyatos stresszhelyzetet tud teremteni, mikor pont önmagunkra nincs elég időnk, és az egész napunk azal telt, hogy a konyhában robotoljunk, vagy csomagoljunk, stb. Most is van még három nap karácsonyig. Be kell osztani, hogy vasárnap ezek és ezek a feladatok várnak rám, hétfőn még ezek, kedden meg még délelőtt talán az utolsó simítások, de a délután már tényleg arról szóljon, hogy készültök az ünneplésre, kicsípitek magatokat, díszítetek, meg ehhez hasonlók. 




Nem szabad az ünnepi hangulatot a kapkodással megölni. A karácsony csodálatos ünnep, a legszebb dolog a világon, de ezekkel nagyon el lehet rontani. Nincs is rosszabb, mint idegesen, feszülten, kapkodva beállítani a szeretteinkhez, akik hozzánk hasonlóan le vannak strapálva, és mire oda jutunk, hogy ünneplés, legszívesebben mindenki csak egy jó alvásra vágyna. Kerüljük el ezt, és próbáljuk élvezni ezt a szépséges ünnepet! Én idén be fogom tartani a saját tanácsaimat és nem vállalom túl magam, nem is idegeskedem semmin. Ahogy lesz úgy lesz, a családom mindenhogy örülni fog nekem :)

6 megjegyzés:

  1. Minden tippel tökéletesen egyetértek ^^ ablakot én se mostam: D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem idén nekem is sikerül megfogadnom saját tanácsaim nagy részét :D

      Törlés
  2. Teljesen egyet értek mindennel:)
    Ablakot én se mostam, utoljára, október végén tettem meg, de úgy vagyok vele, hogy míg jobb idők lesznek addig teljesen mindegy, mert a redőny úgy is le van engedve, és az elsőn nem szembetűnő hogy lett e mosva vagy se.
    Az ajándékokkal úgy voltam, hogy aki nem mondott semmit, annak kitaláltam valamit, ha utólag szólt, akkor így járt én nem fogok miatta idegeskedni. Ha tetszik tetszik, ha nem akkor visszaadja.
    Na jó a sütiből 1-2 eléggel teljesen egyetértek, de e kell vallanom nem bírtam ki:$ Van linzer, tiramisu, zserbó, kókuszgolyó, és holnap még a krémes tortát szeretném megcsinálni. Az év végén meg csak rázom a fejem hogy hova tűnt el ez a sok édesség, de sajnos a mérleg megmutatja hogy hol a hiba:)
    Én szerencsére megúsztam az ideges tömegeket, engem csak a ruhaboltban akasztott ki az eladó. Ami meglepő, mert én az öreg nénikkel (nyanyákkal) általában hadilábon állok, mindig valahogy összeütközöm velük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy egyet értünk :)
      Szerintem is fölösleges ennyiszer ablakot mosni, mi is októberben pucoltuk és azóta is csillog-villog, nálunk is védi a redőny.
      Az ajándékok meg szerintem nem is annyira lényegesek. Vannak rokonok, akiktől "gyorsan lekapom hogy legyen valami"-típusú ajándékokat kapunk, de én azoknak is örülök, mert mindent el és fel tudok használni. Aminek pedig első körben nem örültem, azt később megszerettem :)
      A sütikkel én most úgy voltam, hogy 3 félét csináltam csak, és ennyi bőven elég is. anyukám úgy is sütött vagy 5-6 félét, abból fogunk kapni, a hűtő meg kicsi, úgyhogy be kell osztani a helyet.
      Engem igazából nem sodort annyira magával az ingerültség, egészen élveztem a forgatagot. Egyetlen egyszer lettem ideges, mikor azt hittem, hogy elveszítettem a Viktortól kapott fülbevalómat, ami az első ajándéka volt nekem anno. Fel-alá rohangáltam az utcán, hátha megtalálom a földön, aztán kiderült, hogy a pulcsimba esett bele, hála égnek :D

      Törlés
    2. Szerencsére nálunk az ajándékozásba csak a szűk családi kör van benne, így igazából ezeket a "gyorsan lekapom hogy legyen valami"-típusú ajándékokat megúszom. Nekem az ajándékok fontosak, abból a szempontból, hogy olyat szeretnék adni aminek a másik örül és tud használni. Az hogy mit kapok, az teljesen mindegy, addig míg nem virágcsokrot adnak. Teljesen értelmetlennek érzem, megveszik, elszárad. Szerencsére akik ismernek inkább élőt hoznak.
      Fuu ismerős az érzés, én karkötőt hagytam el így. De hál isten a pulcsim ujjába csúszott be, de míg haza nem értem és le nem vettem a pulcsit addig párszor már elsírtam magam.

      Törlés
    3. Azért idén igyekeztek nagyon jó kis ajándékokat adni, sikerült is nekik :) Én meg ha lenne rá időm és energiám, akkor minden szerettemnek készítenék valamit, de sajnos nincs, így próbáltam hasznos, személyes ajándékokat venni mindenkinek. Virágcsokor? Hm, alapjáraton én is inkább a cserepes növények pártját fogom, de néha olyan jól esik kapni egy szép csokrot is :)
      Nem lehetett könnyű neked sem úgy hazamenni, abban a tudatban, hogy elveszett a karkötőd :( Én olyan voltam a fülbevalós esetnél, mint egy futóbolond, fel-alá rohangáltam kisírt szemekkel, kezdődő pánikrohammal, fulladozva, de végül csak meglett, és örömömben nevető görcs jött rám :P

      Törlés